Google+



Turbina

Majoritatea motoarelor Diesel sunt supraalimentate cu o turbosuflanta. Turbina are o importanta foarte mare, ea trage aerul care intra pe la filtrul de aer care apoi trece prin intercooler pentru a fi racit si apoi intra in admisie.






Pe partea de evacuare,turbina ajuta la scoaterea mai rapida a gazelor din motor. Turbina este controlata de ECU, prin intermediul unui actuator vacumaic sau electronic. Majoritatea turbinelor la masinile cu motoare diesel au un sistem intern in plus fata de turbinele de benzina, care se numeste VNT (variable nozzle turbine) sistem care ajuta turbina sa realizeze presiune la cat mai putine ture. Majoritatea turbinelor VNT fac presiune incepand cu 1200-1500 de rpm.




Turbina este actionata de gazele de evacuare in timp ce compresorul mecanic este actionat direct de arborele cotit al motorului prin intermediul unei curele sau lant. Amandoua au acelasi rol si anume de a introduce mai mult aer in cilindri prin comprimarea acestuia (la acelasi volum , presiune mai mare => cantitate mai mare ) marind astfel puterea motorului .


Compresorul, datorita faptului ca este actionat de motor, duce la un consum marit de combustibil dar are reactie instantanee. Turbina nu afecteaza consumul dar are un anumit timp de reactie (turbo-lag) .


Turbina





Sfaturi intretinere si reparatii turbina/turbosuflanta:


Dupa pornirea ce ati pornit masina, accelerarea motorului este recomandata doar dupa ce presiunea uleiului a fost stabilizata. Turarea motorului imediat dupa pornire poate forta turbina sa functioneze la viteza maxima inainte ca lagarele sa poata fi lubrifiate corespunzator.






In momentul in care opriti motorul, trebuie sa aveti grija ca acest lucru sa se realizeze numai dupa scaderea turatiei la relanti. Cand motorul este la turatie maxima, tubina /turbosuflanta este de asemenea la maxim in ceea ce priveste temperatura si viteza. Trebuie sa tineti cont ca in aceste cazuri motorul sa nu fie oprit brusc.


Tinand cont de aceste "reguli" puteti preveni rotatia prelungita a turbosuflantei fara lubrifiere si formarea depunerilor de calamina in spatele rotorului turbina, lucru care poate conduce la uzura prematura a segmentilor de etansare.






La temperaturi mici si in cazul in care masina nu a fost utilizata o perioada de timp mai lunga, presiunea normala a uleiului la motor si curgerea uleiului sunt afectate. In astfel de situatii motorul trebuie pornit si lasat in starea de repaus timp de cateva minute, pentru ca intregul sistem sa ajunga la temperatura de lucru iar uleiul sa ajunga la vascozitatea normala, inainte de a intra in sarcina.


De asemenea este necesar sa evitati perioadele indelungate de repaus ale motorului. Combinatia de presiune scazuta din turbina si compresor si rotatia mica a axului turbosuflantei poate permite uleiului sa se prelinga peste segmenti in turbina sau in compresor. Acest fapt poate duce la uzuri in carcasa lagar in zona de etansare a segmentilor si poate avea efecte negative asupra rotorului.