Google+



Adresa: Str. Mosoaia, nr. 33, sector 4, Bucuresti Telefon: 021 460 58 57
Mobil: 0724 470 470 ; Fax: 021 460 58 58 ; Persoana de contact: Matei Costin



Roata compresorului - Elemente de design



Din moment ce compresorul functioneaza ca o pompa de aer, roata acestuia este elementul central. Fabricata dintr-un aluminiu tratat, prin turnare directa, rolul ei este de a aspira aerul care vine dinspre filtrul de aer.

Atat forma specifica a carcasei, cat si forta centrifuga pe care o genereaza viteza mare cu care se invarte roata, permit aspirarea eficienta a aerului, de la filtrul de aer inspre galeria de admisie a motorului.

Forma in care este turnata roata poate sa difere de la un model de turbosuflanta la alta. Producatorii experimenteaza cu aceste modele pentru a ajusta mai bine parametrii de circulare a aerului si pentru a realiza o potrivire cat mai exacta intre compresor si motorul pentru care acesta va lucra.

Orice incercare neavizata de a modifica sau altera forma rotii compresorului ar fi o mare gresala! Astfel de modificari nu se fac decat direct de catre producator, exclusiv la momentul turnarii modelului!



Roata compresorului are cateva elemente de design distincte ce o caracterizeaza:



  1. Diametru inductor
  2. Inaltime sau latime varf
  3. Contur roata
  4. Lamela separatoare
  5. Lama completa
  6. Zona posterioara
  7. Diametrul rotii
  8. Varf
  9. Guler de impingere

O imagine in sectiune a unei roti ne arata si mai clar structura acesteia:





  1. Alezaj
  2. Butuc
  3. Suport lame
  4. Placa spate
  5. Radacini lame

Roata compresorului preia aerul si il accelereaza radial sau il intoarce la 90 de grade. Acest principiu de functionare diferentiaza compresorul turbosuflantelor (radial) foarte mult de alte compresoare, axiale. Acestea din urma accelereaza aerul in aceeasi directie in care motorul imprima deja deplasarea, cum este cazul dispozitivelor cu motor cu reactie.



Tipuri de roti

Exista numeroase tipuri de roti, fiecare dintre ele cu propriile caracteristici, avantaje si recomandari de utilizare.

Roata radiala dreapta - toate lamele sunt drepte, au aceeasi lungime si sunt dispuse perpendicular pe axul de rotatie; desi dezvolta destula presiune, nu sunt atat de eficiente ca alte modele;

Roata cu lame complete - toate lamele au aceeasi lungime si se intind de la zona cu diametrul maxim al rotii pana in zona diametrului inductor.

Acest model este tot mai rar folosit si nu se recomanda sistemelor de la care se asteapta performante mari, tocmai pentru ca, din cauza marimii si a dispunerii lamelor, nu poate sa inghita suficient aer la viteze mari de rotatie.



Roata cu lame alternante - lamele sunt dispuse alternativ, una mai lunga si una mai scurta, permitand atragerea unui volum mult mai mare de aer la viteze mari de rotatie.



Roata cu lame curbate spre spate - este unul din cele mai populare modele folosite in prezent; designul ei permite un randament optim pentru utilizarea in industria auto.

Curbura se realizeaza in zona in care lamele se apropie de diametrul maxim al rotii si este realizata in directie opusa fata de sensul de rotatie (sensul acelor de ceasornic).

Aceasta dispunere permite difuzarea aerului, prin reducerea vitezei acestuia chiar inainte de a iesi din roata, creand astfel un flux de aer mai larg.



Ca o variatiune a acestui tip de roata, exista si modele in care diametrul maxim al rotii este partial - terminatiile lamelor ies in exteriorul acestuia, cum se observa la roata din stanga in poza de mai jos:



Varful lamelor este si turnat astfel incat sa se orienteze la 90 de grade fata de zona posterioara a rotii.

Astfel, diametrul de rotatie se extinde dincolo de diametrul acestei zone posterioare.

Efectul?

Se obtine o presiune mai mare, pe o roata cu un diametru mare si o masa relativ mica. Inertia momentului este mult mai sensibila in zonele mai departate de centrul de rotatie.



Nu in ultimul rand, alezajul in sine este un element esential al rotii compresorului deoarece este componenta supusa la cea mai mare presiune.

In special cand este turnat dintr-un aliaj de aluminiu, acesta poate sa duca un numar finit de cicluri de rotatie la capacitate maxima.

Dupa acel prag randamentul va scadea.



Cu cat este mai mare amplitudinea unui ciclu al compresorului, cu atat scade numarul ciclurilor care pot fi efectuate la capacitate maxima.



De exemplu:

O roata care se invarte intre 40.000 si 80.000 rpm va functiona optim mai mult timp decat una care se invarte intre 60.000 si 110.000 rpm.

Din acest punct de vedere, orice roata compresor care nu duce un minimum de 100.000 de cicluri de rotatie este considerata slab calitativa.

Iar pentru a-i putea creste aceasta rezistenta, unii producatori apeleaza si la alte materiale decat aliaje din aluminiu, precum titanul.