Google+



Adresa: Str. Mosoaia, nr. 33, sector 4, Bucuresti Telefon: 021 460 58 57
Mobil: 0724 470 470 ; Fax: 021 460 58 58 ; Persoana de contact: Matei Costin



Compresorul - provocarile de design


La prima vedere, compresorul este o piesa relativ banala. O carcasa cu forma specifica, ce ascunde o roata si un tub de aspiratie.

Cand se pune insa in miscare, banalitatea asta face uz de cateva dintre principiile de baza ale termodinamicii!

Legea gazului ideal, de pilda, ne invata ca presiunea unui gaz inmultita cu volumul ocupat de acesta si impartita apoi la temperatura lui este intotdeauna o constanta!

PV/T=Constant

Plictisitor, nu?

Exista totusi o legatura cu modul in care este conceput compresorul.

Daca volumul gazului este constant si temperatura creste, presiunea creste si ea proportional.

Daca presiunea este constanta si temperatura creste, volumul creste si el proportional.

Daca volumul scade si presiunea ramane constanta, temperatura va scadea si ea.

Concluzia >> presiunea si volumul sunt direct proportionale cu temperatura si invers proportionale una fata de cealalta.

Capacitatea unui compresor de a comprima eficient aerul pe care il primeste depinde de anumite limite ale designului sau.

Orice compresor, prin modul in care este construit, este caracterizat de niste valori:

-Eficienta optima a fluxului

-Capacitatea maxima de flux

-Punctul de presiune (valoarea sub care compresorul nu mai functioneaza)

Cand un compresor functioneaza la capacitate maxima, cu un flux optim de aer, eficienta lui se exprima in procente. Acele procente arata cat de aproape este compresorul de comprimarea gazului pentru a indeplini cerintele legii gazului ideal.

Un compresor cu eficienta 100% se numeste compresor adiabatic - asta inseamna ca functioneaza fara nici un castig si nici o pierdere de caldura.

In practica, niciun compresor nu poate atinge eficienta adiabatica de 100%, din cauza ca intotdeauna vor exista factori care sa adauge caldura in ecuatie (accelerarea aerului produce frictiuni interne, intre moleculele de aer, externe, intre moleculele de aer si conturul suprafetei pe langa care aluneca si asa mai departe).

Concluzia >> Cand spunem ca un compresor are o capacitate de 76%, inseamna ca are 76% capacitatea de a comprima aer adiabatic. Acesta este nivelul lui de eficienta.

Compresoarele se diferentiaza asadar, inainte de toate, prin design. Forme noi sunt experimentate pentru:

-Eficientizarea, pe cat posibil, a procesului de comprimare a aerului;

-Atingerea unei mase optime care sa permita trecerea unui flux optim de aer;

-Reducerea, pe cat posibil, a producerii caldurii, pentru a mentine o temperatura relativ constanta si pentru a creste eficienta adiabatica.

Debitul masic al compresorului este un indicator de performanta destul de important. Cand scade sub 65%, este semn ca deja produce prea multa caldura in timpul functionarii si turbosuflanta functioneaza la capacitate redusa!